zondag 20 december 2009

Winterbanden

Wanneer heb je winterbanden nodig?
Bij temperaturen lager dan ca. 7 graden Celsius zullen winterbanden beter gaan presteren dan zomerbanden omdat bij die laatste categorie de verharding van het rubber merkbaar wordt. Het soepel blijven van de winterband resulteert in een betere grip en een comfortabelere band. Een hardere band zal - net als een harde ophanging - op slecht wegdek eerder het contact met de weg doen verliezen. Met name bij het rijden in de sneeuw is de winterband superieur. Sneeuw is een echte kritieke rijomstandigheid waardoor zelfs het aanpassen van de snelheid bij een zomerband niet meer helpt. Bij het rijden op ijs presteert de winterband ook beter, maar wonderen mag je hier niet verwachten. Veiliger ?

Absoluut. Denk niet dat je winterbanden alleen nodig hebt in winterse omstandigheden. Door de samenstelling van de winterband, het rubber, levert deze band al veel meer grip op vanaf 10°C en lager. De zomerband wordt dan in verhouding té hard en té stijf. Daarbij is de winterband een perfekt maatje voor slagregens, modder, blad en natuurlijk sneeuw/gladheid.


In ons werk zitten we veel op de binnenwegen dus geen overbodige luxe.Voor een inseminator zou dit  in elk lease-contract moeten.Kunnen we veilig de weg op.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Tonnie,

Wij als melkrobotmonteurs rijden niet op winterbanden, terwijl wij op dezelfde wegen rijden als jullie. In geval van een storing moeten we bij de klant zien te komen en dat viel de afgelopen dagen niet mee. Smalle binnenwegen die pas later of helemaal niet worden gestrooid, ik weet precies waar je het over hebt. Ik ben al over winterbanden begonnen, maar voordat ze in het leasecontract zitten is de winter denk ik voorbij.

Groeten, Henk

Tonnie Welling inseminator CRV zei

Veel klanten kijken er van op dat wij niet allemaal op winterbanden rijden.Rijden op gladde wegen kost ons meer tijd,en geeft ergenis.
De leasemaatschappij probeerd een zo goedkoop mogelijk contract af te sluiten met de baas.Hierbij wordt minder gekeken naar veiligheid.

Anoniem zei

Hallo Tonnie,

Ik kreeg ook al vragen van klanten of wij op winterbanden rijden. De kosten zullen misschien een reden zijn om het niet te doen, maar een schuiver maken met schade als gevolg kost meer. Mijn auto is mijn gereedschap en die mis ik niet graag. Ik dacht dat jullie allemaal op winterbanden reden. In de buurt van Heeten trof ik een vrouwelijke collega van je en die kwam haast niet weg, die rijdt dan zeker nog op zomerbanden.

Groeten, Henk

gerard zei

Hoorde van een teamleider dat de mensen
die op winterbanden rijden in verhouding meer
ongelukken hebben ????

Tonnie Welling inseminator CRV zei

Zouden ze misschien harder gaan rijden met winterbanden?