woensdag 2 november 2011

Australie R

Voor de volgers nog even een mailtje van Dirk vanuit Down Under.




Beste Tonnie,


Momenteel bezoek ik 7 adressen per dag.Ik heb ongeveer 6 uren per dag werk donderdag krijg ik er een adres bij, deze begint dan met insemineren van de koeien.

Ik ga je nu het een en ander vertellen over het werk hier in Australie.

Alle te insemineren koeien en pinken lopen los, behalve op een bedrijf met een draaimelkstal. De koeien staan hier met de koppen naar binnen de melker staat dus aan de buitenkant. 50 stands is niks bijzonders. Wanneer ik zo’n bedrijf bezoek staan de te insemineren koeien netjes in de draaimelkstal (soms wel 30). Er is een plateau waarop ik achter de koeien kan gaan staan en ze komen dan netjes een voor een voorbij. (Foto’s volgen)

Bij de andere bedrijven is er een separatie ruimte met een gang naar de box. De koeien (pinken) gaan via de gang naar de box waar ze vastgezet worden. Via een hekje kan ik dan bij de koe (pink). De box kan opzij of aan de voorkant open zo kan de koe eruit en de volgende kan erin. Het systeem werkt prima. (foto’s volgen) . De veehouder is er altijd bij, alleen is dit niet te doen.

Groeten,

Dirk



1 opmerking:

Tonnie Welling inseminator CRV zei

hoi,
bij die 150 koeien hoef je toch niet eerst te controleren op tocht?
Ik neem aan dat ze gewoon blindelings geinsemineerd worden.

De foto van de draaimelkstal zat niet bij de mail, geen bijlage. Kun je mij die alsnog sturen?

Groeten
Tonnie